Iran: Kerman met in de bergen sneeuw - Reisverslag uit Kermān, Iran van Wil en Betty - WaarBenJij.nu Iran: Kerman met in de bergen sneeuw - Reisverslag uit Kermān, Iran van Wil en Betty - WaarBenJij.nu

Iran: Kerman met in de bergen sneeuw

Door: Betty

Blijf op de hoogte en volg Wil en Betty

07 Maart 2008 | Iran, Kermān

Hallo allemaal,

Vandaag een berichtje uit Kerman in Iran. Na ons laatste bericht hebben we weer heel wat meegemaakt. Vanuit Quetta reden we weer tot 100 km voor Dalabin onder politie-escorte. Hier vroegen we de weg en kregen van een man te horen dat we eerst naar het politiebureau moesten om ons te melden. Daar hebben we ook de nacht doorgebracht omdat de hotels in Dalabin volgens de politie niet veilig genoeg zijn. De politie heeft zelfs voor ons gekookt (zie foto).

De volgende dag stond Taftan, de grensplaats, op ons programma maar daar was het grimmiger dan in Dalbadin. Dan maar door naar Iran. Dankzij de hulp van een hele aardige Iranier waren de papieren snel in orde. Toen kwam weer de politiebegeleiding. En je gelooft het niet maar die wilde mee op de motor. Hoe dat verder verliep staat op de website die we hopelijk vandaag en anders over 3 dagen kunnen updaten.

De eerste plaats in Iran was Zahedan. Met een toestemmingsbrief van de politie konden we overnachten in een hotel wat meer op een bouwput leek. De volgende dag weer met begeleiding naar Bam. De plaats die 5 jaar geleden zo verwoest is door een vreselijke aardbeving. En dat is nog steeds te zien.

In Bam waren de veiligheidsmaatregelen nog strenger en daar mochten we niet eens zonder politie- begeleiding de straat op. Zo stond er toen we bij de bank geld gingen wisselen een agent met geweer achter onsom ons te beschermen. Is dat niet veilig? Deze strenge maatregelen hebben te maken met de ontvoering van een Japanner een half jaar geleden. Deze man is nog steeds niet vrij. We accepteren daarom alle begeleiding en denken maar zo dat het voor onze eigen veiligheid is.

Vanuit Bam naar Kerman. Maar 200 km over een goede weg en vandaag voor het eerst sinds dagen geen grote zandstormen. 100 km voor Kerman werden we helemaal vrij gelaten. We zitten nu dus in een veilig gebied. Onderweg zien we nog sneeuw in de bergen. Vandaag zitten we in een super de luxe hotel en kunnen straks zelf allerlei dingen gaan bezoeken. Vanuit hier rijden we in 2 of 3 dagen naar Eshafan, waar we misschien 4 dagen blijven.

Hou de website in de gaten. Die is bijwerkt vanaf Rajastan India.

Groetjes,

Wil en Betty (en 80.000 politieagenten)

• 07 Maart 2008 - 13:45

Wil:

Hallo lieverds,
    Ook toevallig. Ik liep vanmorgen in het bos aan jullie te denken en krijg vandaag jullie mail. Wat spannend zeg, die politieescorte. Merken jullie verder niks van wat er gaande is ? of hangt er toch een gespannen sfeer. Misschien vertellen jullie dat de volgende keer of op de website. Hier is het heel rustig bijna geen klanten en ook geen honden te trainen. Met mijn kleine vriend gaat het heel goed hij is zo vrolijk. Wat zal ik hem over een paar maanden missen zeg. Ik ben veel in de kamer en dat vindt hij reuze gezellig, dansen, roepen zingen lalala. eet als een tierelier.
    Nou leiverds, doe maar voorzichtig alhoewel met die goedew begeleiding kan het niet anders.
    dikke kus van ons.
    wil, willem, Kelly en Bibi

• 07 Maart 2008 - 17:58

Annika:

Lieve ome Wil en lieve tante Betty,
    Ik heb bijna de uitvoering van de dansclub en we doen happy feet en ik sta voorop, en ben met mama naar de geitenboerderij geweest. Zijn daar ook geiten? (of zijn ze al op)
    Ome Wil,ik zal wat chocoladeeitjes voor je bewaren.
    Veel liefs Annika.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 07 Maart 2008 - 20:44

Patries En Jan:

Geweldig, toevallig dacht ik vandaag aan de lopende band aan jullie. Dacht, die zijn vast in Iran, ik hoop dat we gauw wat horen. Heel veel geluk en mazzel gewenst. Patries stuurt jullie per mail haar 2 super goede nieuwe berichten.

Dikke pakkerd van ons tweeën.

• 07 Maart 2008 - 20:46

Patries Nog Een Keer:

Met de lopende band bedoelde ik de echte dan hè, in de kant-en klaar maaltijden fabriek.

• 08 Maart 2008 - 09:30

Ben:

Hoi Betty en Wil,
    Fijn om te horen waar jullie nu zijn, Lars zegt dat het nu wel genoeg is geweest en dat jullie naar huis moeten komen.
    Wat was nou het probleem met de begeleiding, die agent kon toch ook best mee op de motor ?.
    Hier staat alles vol met narcissen en komt er weer groen aan de bomen.
    Pas goed op en veel liefs ,
    Ben Martha & Kids.

• 08 Maart 2008 - 12:19

Maris:

Wat fijn om te horen dat ze daar heel zuinig op jullie zijn. Rob en BAs staan op rozenburg te vissen. Verder gaat hier alles zijn gang.

leive groetjes van de houtjes

• 08 Maart 2008 - 12:48

Nico:

Aardig gek!

En ik maar denken dat ik gekke dingen had meegemaakt, maar dat is niks bij jullie vergeleken.

Politie escorte en dan ook nog eens dat de politie eten voor je kookt, jullie kregen toch hopelijk niet een overnachting aangeboden?

Offuh heb je je voorgesteld als JP Balkende ofzo :P

Al met al, de reis wordt steeds boeiender, het lijkt me ook een mega ervaring!
    Kickend hoor!!!

Kijk weer uit naar het volgende verslag + foto's

Grtz
    Nico

• 09 Maart 2008 - 09:13

Marco & Lotje:

Allowa!

Leuk om steeds die berichtjes zo te lezen. Ik krijg nooit politiebegeleiding, hooguit van Lotje, maar die pikt het geld dan weer in ;-)

Met ons alles goed, al zal het wel een verassing zijn dat ik ben gestopt met mijn opleiding en nu ga werken met het diploma dat ik al had. Word in ieder geval platgebeld sinds ik mijn c.v. op internet heb gezet, dus dat loopt wel goed.

Veel plezier verder!

Marco & Lotje

• 09 Maart 2008 - 19:09

Mandy:

heey lieve luitjes
    leuk om zo op de oogte te blijven!!! wrrm krijgen we dat nou in nederland niet die luxe met begeleing haha:D

er is veel gebeurd hier in de tijd dat jullie weg zijn! heb weer een hele lieve vriend waar ik binnenkort mee naar vielsalm in de ardenne op vakantie gaat leuke herinneringen ophalen;)

nou veel plezier nog met de reis en verheug me op het nieuwe stukje
    kusjes mandy

• 10 Maart 2008 - 09:16

Werner:

Hoi Wil en Betty,

Gister een man neergestoken in D.H omdat hij in het voorbijlopen iemand gedag zei!!!....En jullie dachten dat het gevaarlijk was waar jullie zijn???......Wij zij degene die 1 op 1 politiebegeleiding nodig hebben!! :)
    Blij dat het goed gaat met jullie, geniet en doe voorzichtig!

Groetjes van Werner,Francis en Nora

• 11 Maart 2008 - 17:38

Theo:

Hoi luitjes,

Ik volg met veel genoegen jullie reis!

Mooie foto's!

• 11 Maart 2008 - 21:03

Politie:

Hoi jammer dat de politie dat hier niet doet. Voel ik me een stuk beter met pinnen. Hier staken ze alleen maar. ADO staat ondertussen 5e. Maar je kan idd beter even een seizoen overslaan en bv met de motor touren door Pakistan en Iran. Veel plezier nog. Martin

• 12 Maart 2008 - 15:04

Ben:

Hoi Betty & Wil,
    De 100 foto`s ruimte is onderweg.
    Ben

• 13 Maart 2008 - 12:04

Riet Korving:

Betty wat zie je er leuk uit met je hoofddoek om en je lange zwarte rok aan. Zal wel warm zijn. Zit nog steeds te genieten van al jullie verhalen en de geweldig mooie foto's. Jullie maken heel wat mee. Geniet er van en hele goede en veilige reis verder. Maar zo te lezen gaat dat allemaal wel lukken.
    Groetjes Riet Korving

• 18 Oktober 2008 - 18:42

Rob Hoogendijk:

Hallo Luitjes,
    Het verbaasd me toch elke keer weer hoe relaxed jullie door al die landen tuffen. Heb zelf net gehoord dat de Nepal Tibet reis voor mij doorgaat. Voor jullie natuurlijk erg gewoontjes maar dit is toch echt het dichtst bij jullie avontuur dat ik zal komen. Ik probeer er nog makkelijker van af te komen door monteur en bagage transport. Maar wat wil je ik ben dan ook middelbaar geworden.
    Nog veel geluk, plezier en gladde kilometers.
    Rob